starbucks-anniversary-blend-45-hero

Het Starbucks logo en de Zeemeermin…

In 1971, was Starbucks een kleine coffee shop aan de waterkant van Seattle en op zoek naar een logo. Het moest iets zijn wat de maritieme geschiedenis van de stad zou belichamen. De oprichters huurden een consultant: Terry Heckler. Volgens CEO Howard Schultz, verdiepte deze zich in oude marine boeken en kwam met een logo op basis van een oude 16e-eeuwse Noorse houtsnede met een Zeemeermin. De […]

KLM-Klomp

KLM en de legende van De Vliegende Hollander

Op dinsdag 7 oktober 1919 werd de ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën’ opgericht bij akte in het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag. Het startkapitaal van 1,2 miljoen gulden werd gefourneerd door acht zakenlieden, onder wie Frits Fentener van Vlissingen. De luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur en later directeur. Koningin Wilhelmina verleende op 12 september 1919 […]

8mbdd0phxgy-joshua-earle

Emotional Selling Point: verkoop in plaats van schoenen een mooie wandeling

Er zijn vele manieren om je als merk te onderscheiden, maar de meest gebruikte is toch wel een USP (unique selling point). Steeds belangrijker wordt de Emotional Selling Point (ESP), daarmee kun je echt het onderscheid maken. ESP’s kun je namelijk heel mooi in een verhaal gieten (uw corporate story) en mensen vertellen elkaar van nature graag verhalen. Het […]

1934_cat_no53_seriemeubels-2

De stijl van Willem H. Gispen is nog altijd gewild

Verleden week schreef ik over De Stijl, hoe u een onderneming of product kan laten onderscheiden, herkenbaar maken en laten opvallen, Met deze blog wil ik verder ingaan op visuele identiteit. In de geschiedenis zijn prachtige voorbeelden waaruit u inspiratie kan halen, deze worden nog vaak gebruikt bij marketing en reclame. Denk o.a. maar eens aan stijl iconen […]

1

Zo maak je een huisstijl

Wilt u als onderneming u onderscheiden, herkenbaar maken, opvallen, dan moet u een eigen stijl ontwikkelen: een huisstijl. Maar hoe komt u tot een goede visuele identiteit? Ik wil met deze blog even dieper ingaan op alleen de visuele indentiteit. Voordat u aan de slag gaat met het ontwerp is het van belang om stil te staan bij wat de huisstijl moet uitdragen. Tijdens dit proces wordt […]

iStock_000021621315XLarge-1

Vertel uw verhaal in een LeoBook

Bij Leoprinting op kantoor staat een ‘fotodoos’, sommige projecten vallen op vanwege verschillende factoren. Hierom worden deze projecten door de verkoopafdeling in de ‘fotodoos’ gelegd en eens in de week gefotografeerd. In deze doos zie ik af en toe projecten die in deze selectie zich nogmaals onderscheiden. Vandaag een notitieboek die ik onder de aandacht wil brengen. […]

minibox1

Ga eens extreem de aandacht trekken met guerrillamarketing

Het is soms lastig om tussen al het marketinggeweld de aandacht te trekken. Hoe krijg je dit met een bescheiden marketingbudget alsnog voor elkaar? Met een knap staaltje guerrillamarketing. Met deze blog een paar inspirerende voorbeelden van succesvolle guerrilla marketingcampagnes. Eigenlijk is het ‘viral’ gaan zoal dat de laatste jaren een begrip is geworden op social media. Maar […]