Post-it’s, per ongeluk uitgevonden

Het gebeurt wel eens met uitvindingen, ze ontstaan per ongeluk…  zo ook bij de Post-it. In 1968 deed de Amerikaanse scheikundige Spencer Silver een poging om supersterke lijm voor 3M Laboratories te ontwikkelen. Hij creëerde echter een zwak hechtende lijm. Silver wist niet wat hij hier mee aan moest en liet zijn ontdekking ‘op de plank liggen’. Vijf jaar blijft […]

Pinterest, Pop Art en Andy Warhol

Pinterest “De ideeëncatalogus voor iedereen” is onder de reclame-vormgevers misschien nogal ondergewaardeerd. Op zoek naar inspiratie kan je daar interessante prikborden tegenkomen. Hier een voorbeeld: Ik zocht eens op Andy Warhol en ontdekte zo een prachtige overzichtelijke presentatie van zijn werk ter inspiratie. Wie was Andy Warhol eigenlijk…   Andy Warhol Geboren in Pittsburgh USA […]

Mona Lisa en de geschiedenis van de emoticons

Een vraag aan jou: wie heeft de icoontjes en emoticons uitgevonden….? Ik dacht zelf de Egyptenaren: met hun hiërogliefen…. Na een beetje speurwerk kwam ik er achter dat deze hiërogliefen van bijvoorbeeld een valk of een slang toch letters zijn en nét als ons alfabet klanken uitdrukken. Pictogram Op het woord pictogram kom ik wat verder: rotstekeningen van […]

Instagram, een app als een digitale Polaroid camera

Instagram, de waanzinnig populaire app voor mobiele telefoons en tablets om foto’s mee te delen heeft een interessante link met de goede oude Polaroid camera uit de vorige eeuw. Het onderneming werd opgericht op 6 oktober 2010 te San Francisco door Kevin Systrom en Michel Krieger. De app werd aanvankelijk alleen ondersteund voor de iPhone, iPad en iPod touch. Inmiddels is de app behalve […]

Case Airbnb: zo belangrijk is design

Bedrijven met succes, (Google uitgesloten 😉 ) erkennen de belangrijkheid van design. Al heeft de gebruiker (klant) misschien totaal geen kennis of affiniteit met design, onbewust werkt het toch mee als de website of app welke wordt gebruikt goed is vormgegeven. Je kan een goed design opsplitsen in twee aspecten: de vorm en de gebruikerservaring (usability). […]

Hierom is Apple populair bij grafische vormgevers

In 1984 werkte ik als interieur vormgever en bediende een aantal klanten met kantoren in heel Nederland waarvoor wij showrooms verzorgden, waaronder Rank Xerox, welke vooral bekend was van de kopieermachines. Op het hoofdkantoor wilde Rank Xerox een presentatie voor een bijzondere nieuwe ontwikkeling: Desktop Publishing. Je kon met een apparaat een soort van kopieermachine (laserprinter dus) aansturen en […]