Branding en de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC)

De Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) was de eerste multinational ter wereld en toen, nu eeuwen geleden, al mét een herkenbaar logo!
De oorsprong van het gebruik van een logo voor een onderneming gaat terug tot minimaal twee millennia geleden; de Grieken en Romeinen drukten al stempels op hun pottenbakproducten om te weten wie de maker was. Een handelsmerk of logo is dus letterlijk al zo oud als de weg naar Rome en ontstond zodra de eerste handelaren op pad gingen en de eerste kooplieden hun waren aanprezen. De goudsmidtekens en de watermerken van de papiermakers volgden. En denk ook eens aan de zegelringen en wapens van de edelen.

VOC aandeel
VOC aandeel

De VOC (Vereenigde Oostindische Compagnie)

De Vereenigde Oostindische Compagnie werd in 1602 opgericht en was destijds het grootste handelsbedrijf ter wereld en de eerste naamloze vennootschap met vrij verhandelbare aandelen. De onderneming had het monopolie op de overzeese handel tussen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en het gebied ten oosten van Kaap de Goede Hoop en ten westen van de Straat van Magellaan. Op 20 maart 1602 verleenden de Staten-Generaal de Vereenigde Oostindische Compagnie een octrooi, waarin het alleenrecht in dit gebied werd vastgelegd. Johan van Oldenbarnevelt speelde een belangrijke rol bij de oprichting van de VOC. De naam is niet toevallig gekozen. Het was een vereniging van de bestaande zes compagnieën die zich bezig hielden met de handel met Oost-Indië. Van Oldenbarnevelt bracht hen bijeen om het belang van de Republiek veilig te stellen.

VOC munten
VOC munten

Branding

Het Engelse woord ‘branding’ komt voort uit het Nederlandse ‘branden’, en herinnert aan de praktijk van het Nederlands-Oost-Indische Compagnie (VOC) dat hun merk (of merk) op hun producten brandt.

 

VOC logo
Het VOC logo ook geschikt voor “branding”

De VOC mentaliteit

De VOC heeft tegenwoordig een positieve en negatieve lading. Positief is de ondernemingsgeest om door middel van scheepvaart een netwerk van vestigingen over de hele wereld te organiseren in een tijd dat communicatie naar deze vestigingen op z’n minst maanden duurde. “De VOC mentaliteit”, zoals Nederlands voormalige minister president Balkenende het noemde. Helaas heeft de VOC ook een negatieve geschiedenis: in die tijd werd er niet voor teruggedeinsd om te moorden als het in het belang van de VOC was. Daarnaast was de slavenhandel een zwarte kant van de VOC.

De Halve Maen
Kopie 1:1 van De Halve Maen, varend museum in Hoorn
Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *