De geschiedenis van de Pantonekleur

Pantone Inc. is groot geworden met het verkopen van de Pantonekleur. Voordat Pantone het Color Matching System in 1963 introduceerde, was er geen kleurstandaard in de grafische industrie. Pantone ontwikkelde zich van een klein bedrijf tot een wereldwijde marktleider in gestandaardiseerde kleuren voor bedrukking op o.a. papier, kunststof en textiel. Oorspronkelijk maakte Pantone kleurkaarten voor cosmetische bedrijven. Lawrence Herbert, een medewerker van Pantone, kocht het bedrijf in 1962 en ontwikkelde een kleurmatchingsysteem. Pantone creëerde hiermee een standaardmethode om kleuren tijdens het grafische ontwerpproces te definiëren.

Marketing met kleur

Elke drukker en grafisch ontwerper kent nu het Pantone Matching System, oftewel PMS. Het woord ‘matching’ (overeenkomen, samenvallen) geeft aan dat het reproduceren van een bepaalde kleur de doelstelling is. Vóór 1963 was dit geen vanzelfsprekendheid in ontwerp- en productieomgevingen. Herbert creëerde een palet van tien basiskleurinkten of pigmenten waaruit elke kleur kan worden gemengd. Hiermee ging Herbert langs de grootste fabrikanten van drukinkt. In minder dan twee weken had hij twintig licenties verkocht.

Probleem opgelost

Pantone loste een fundamenteel probleem voor deze bedrijven op. Kodak (toen nog een multinational in filmrolletjes) gebruikte bijvoorbeeld verschillende bedrijven om filmverpakkingen ​​te drukken, wat resulteerde in verschillende tinten geel. Hierdoor ontwikkelden de klanten een voorkeur om de doosjes met het helderste geel te kopen, want deze doosjes zouden de ‘meest verse’ film bevatten. De Pantonestandaard zorgde dat elk doosje van Kodak er voortaan precies hetzelfde uitzag. Het maakte niet meer uit waar het was gedrukt. Tegenwoordig is Pantone dé wereldwijde standaard voor drukkleuren, met meer dan 1700 verschillende tinten.

Een Pantonekleur is de best mogelijke benadering van dezelfde kleur op verschillende media zoals druk en digitaal en op verschillende ondergronden zoals papier en textiel. Het wil niet zeggen dat de kleur op verschillende ondergronden exact hetzelfde is. Het is de best mogelijke reproductie van de kleur.

Voor drukwerk is de letter die voor het kleurnummer staat van belang:

C = Coated paper / gestreken papier zoals van een magazine
U = Uncoated paper / ongestreken papier zoals schrijfpapier
M = Matte paper / papier met een matte afwerking

Meer informatie over Pantonekleuren vind je hier.

Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Een gedachte over “De geschiedenis van de Pantonekleur

  1. Interessant artikel over de geschiedenis van de pantonekleur. Men ziet het verschil tussen vroeger en nu. En eerlijk gezegd gaf dit ook wel een speciaal onbedoeld effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *