Het verhaal achter populaire lettertypen - Leoprinting Blog

Het verhaal achter populaire lettertypen

Waar het om gaat bij fonts of lettertypen zijn drie dingen: leesbaarheid, hoe economisch gaat de letter met ruimte om en wat wil het lettertype in je onderbewustzijn meegeven… Een aantal lettertypen worden extreem vaak gebruikt. Het is zelfs zo dat vele letters al decennia, in sommige gevallen zelfs al eeuwen meegaan…

Helvetica

Eén van de meest geliefde fonts sinds decennia is Helvetica, ontworpen in het ‘analoge tijdperk’, omstreeks 1957. Eigenlijk een beetje saaie letter zou je kunnen denken, maar ook vandaag de dag is het nog steeds een zeer geliefd lettertype in de typografische wereld. Dit komt mede door zijn minimalistische neutrale karakter, typografische eigenschappen en leesbaarheid. Het is een schreefloos (sans serif) lettertype dat in 1957 werd ontworpen door Max Miedinger en Eduard Hoffmann voor de Haas’sche Schriftgießerei.

Times New Roman

Dit is de meest gebruikte letter met schreef. Het was in veel software een standaard font. Deze letter is ontworpen voor de Britse krant de Times in 1931 door Stanley Morison. Alhoewel Times New Roman niet meer door de krant zelf wordt gebruikt is de letter nog steeds populair als je “iets gewichtigs” te schrijven hebt. Omdat het een schreefletter is leest dit lettertype makkelijk.

Garamond

Dit lettertype begon als een opdracht uit naam van de Franse koning Frans I, omstreeks het jaar 1540. De letter heeft de naam van de oorspronkelijke ontwerper: de Franse stempelsnijder Claude Garamond. Het font is met name geschikt voor langere teksten zoals in tekstboeken, magazines en op websites. Eerlijk gezegd vind ik dit lettertype, wat ook een schreef letter is veel mooier dan de Times New Roman. De letter is veel sierlijker, vooral de cursieve letter. Vergeet vooral niet deze ook te gebruiken!

Futura

Ontwerper Paul Renner liet zich destijds in 1927 inspireren door de kunststijl Bauhaus en creëerde een zakelijke en essentiële lettertype. Futura werd gemaakt in opdracht van lettergieterij Bauer. Je kunt Futura veelvoudig terugvinden in huisstijlen en logo’s. Zo gebruiken bijvoorbeeld Volkswagen en Shell het font in hun drukwerk. Futura is een geometrisch schreefloos lettertype Renner geloofde dat hij met dit letter type de moderne tijd zou uitdrukken. Dat is hem zeker gelukt want dit imago heeft de letter nog steeds.

Bodoni

Dit is de Lamborghini onder de lettertypen een échte klassieker!  Ontworpen of zullen we in dit geval zeggen, gesneden door Giambattista Bodoni (Saluzzo, 16 februari 1740 – Parma, 29 november 1813) Italiaans graveur, uitgever, en letterontwerper. Bodoni werd in 1768 benoemd tot drukker aan het hof van Parma…  Zijn naam leeft voort in dit door hem ontworpen lettertype.

Bodoni legde zich toe op de technische verbetering van de typografie. Zijn stijl heeft vele bewonderaars, hij is de kampioen onder de klassieke typografen. Bodoni’s letterontwerpen hebben een groot contrast tussen dikke stokken en dunne schreefjes en bogen. Deze letter is geschikt voor zowel platte teksten als decoratieve koppen.

Frutiger

Dit lettertype lijkt een beetje op de Futura, maar is wel sierlijker. Het font is in 1975 speciaal ontworpen voor de Franse luchthaven Charles de Gaulle. Voor gebruik op de luchthaven was het van belang dat de letters onder verschillende hoeken en van grote afstand goed leesbaar zijn. De letters zijn gemakkelijk van elkaar te onderscheiden, met duidelijke stokken en openingen.

Comic Sans

Comic Sans is het meest gehate lettertype door professionele ontwerpers. Het is het enige lettertype waarvoor meerdere haat websites bestaan en er was ook meerdere malen een Comic Sans dag waarop iedereen werd opgeroepen om zo veel mogelijk in Comic Sans te werken. Dit lettertype is herkenbaar aan het kinderlijke handschrift dat vooral in de begintijd van het internet veel werd gebruikt om een alternatieve, relaxte uitstraling te krijgen.  Als je dit lettertype gebruikt wordt je in elk geval niet serieus genomen…!  🙂

Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *