Hoe ga je viral op Instagram?

Instagram staat vol fraaie beelden. Een mooie/leuke foto is waarom het gaat. Waarom krijgen sommige beelden zoveel likes, terwijl andere foto’s teleurstellen? Het is niet zo simpel, je kan niet zeggen: “goede beelden slagen, slechte beelden mislukken”. In feite kunnen geweldige beelden een flop op Instagram worden. Daarom hier een paar tips voor publiceren op Instagram.

échte foto’s maak je zelf

Doe het zelf

Iedereen die inhoud op het web plaatst, weet dat visuele beeldvorming een noodzaak is. Om aan authentiek materiaal te komen, is het inschakelen van een fotograaf of zelf fotograferen de beste optie. Bekend is het spreekwoord: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Ik denk zelf dat het veel dieper gaat dan pure informatieoverdracht. De lezer/kijker wordt door middel van beeld intuïtief beïnvloed. Het beeld/de foto geeft perfect informatie over de tijdsgeest en de achterliggende bedoeling.

Het is met de huidige middelen eigenlijk niet écht moeilijk om leuke, authentieke foto’s zelf te maken. Ik neem heel veel foto’s met de iPhone en ben telkens weer verrast over de kwaliteit. Het grote voordeel is dat je de camera eigenlijk altijd bij de hand hebt zodra een leuke situatie zich voordoet. Doe eens creatief: neem eens een vreemd blikveld, bekijk de wereld eens als een kind. Zak eens door de benen of ga op een trapje staan.

eenvoud

Eenvoud

Het begint met eenvoud. Eigenlijk geldt dit voor elke sterke foto. Al zou je maar één ding van deze blog onthouden, bedenk dan dat eenvoudige afbeeldingen het goed doen op Instagram. Houd er mee rekening dat foto’s op Instagram voornamelijk worden bekeken op kleine telefoonschermen. Visueel complexe afbeeldingen zijn beter voor bijvoorbeeld afdrukken op de muur. Eenvoudig wil niet zeggen dat het makkelijk is. Het is nihilisme, het zoeken naar de essentie, rust en balans…

uitsnede versterkt het effect

Uitsnede

Een zwak beeld knapt vaak behoorlijk op door een uitsnede te maken. Vreemd dat het in het Nederlands bijsnijden heet, terwijl je juist van het beeld een stuk afsnijdt of weglaat… Ook bij foto’s van personen kan je dit toepassen. Weglaten is een kunst, is de uitdrukking. Je kan het beeld door bij te snijden terugbrengen tot de essentie van wat je wilt overbrengen.

schuine horizon voor meer actie

Doe eens spannend

De regel van derden is een richtlijn in visuele beeldvorming. De aanbeveling is dat als een 3 x 3 raster over een afbeelding wordt getekend, het onderwerp nooit tussen deze lijnen moet vallen. Het is natuurlijk niet een wet die je strak moet hanteren, maar om je eraan te herinneren dat er spanning in het beeld moet worden aangebracht. Dus niet in elk beeld het onderwerp centreren en niet het gehele onderwerp laten zien.

Een andere manier om een foto spannend te maken, is door deze expres scheef uit te snijden: of je zet de horizon keurig horizontaal of je zet de horizon extreem scheef. Dus niet een beetje, anders lijkt het net of het een mislukte foto is, maar minimaal vijftien graden. Vooral bij actiefoto’s werkt dit goed!

landschap uitsnede geeft meer perspectief

Verhouding hoogte en breedte

Bij Instagram zijn de mogelijkheden om met de verhouding te spelen beperkt, maar je kan deze tip wel bij Facebook toepassen.

Een landschap wordt extra ‘wijds’ met een panoramische uitsnede: een soort van super breedbeeld. Een toren wordt hoger met een verticale uitsnede. Rust en balans is vaak een vierkante uitsnede. De mogelijkheid van een ronde vorm worden weleens vergeten bij de grafische opmaak van drukwerk en websites.

uitsnede maakt de foto intiem

Portret

Bij een portret of een persoon hoef je niet het hele hoofd of lichaam te laten zien. Een stuk van het voor- of achterhoofd afsnijden maakt de foto spannend en aantrekkelijker. Het is iets subjectiefs, een kwestie van gevoel. Je maakt de foto op deze wijze in elk geval  een stuk intiemer.

urban look en blauw

Kleur

Er is onderzoek gedaan naar welke dominante kleuren het beste presteren op Instagram. Het blijkt dat blauwe foto’s het 24% beter doen dan rood of oranje. Ook de minder verzadigde kleuren, de ‘urban look’, doen het goed.

Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *