Merkbeleving, een kijkje in de keuken van de KLM

27/ 05/2016 Leoprinting Leoprinting

KLM zit in Nederland bij de absolute top als het gaat om het vergroten van de merkbeleving via social media. Ze weten iedereen telkens weer te imponeren met mooie stunts en hun webcare is een inspiratie voor de grootste bedrijven van de wereld. Steeds weer weet de KLM een verrassende grootse beleving neer te zetten. Je kunt er niet omheen!

Cockpit Tales

Merkbeleving is een van de belangrijkste doelstellingen in  de communicatie strategie van de KLM. De passagiers zijn zowieso al zeer geïnteresseerd in het reilen en zeilen van de luchtvaartmaatschappij: onze nationale trots… De KLM geeft middels de Cockpit Tales serie haar passagiers een blik in de cockpit, wie is daar nu niet in geïnteresseerd?

Vliegen blijft magisch, vroeger mocht je als je het heel lief vroeg misschien even in de cockpit kijken, maar sinds 9/11 is de cockpit helaas verboden terrein. Met deze video serie vult de KLM deze behoefte bij haar klanten in. Daarnaast heeft KLM haar social media fans de mogelijkheid gegeven om mee te denken over de content van deze video reeks. KLM vliegt al bijna 100 jaar passagiers van A naar B. Maar voor velen is het leven van een piloot mysterieus en de cockpit onbekend terrein. Dat wil KLM laten zien. En het publiek heeft laten weten dat ook te willen zien.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7GZ3fSDFevE&w=560&h=315]

Layover with a local

Met deze service hoeven KLM passagiers zich tijdens de overstaptijd niet meer te vervelen op Schiphol. In plaats daarvan kunnen ze het centrum van Amsterdam verkennen met een bewoner van Amsterdam. Bij het koppelen van passagiers aan locals wordt rekening gehouden met interesses en taalvoorkeur. Realtime informatie en notificaties zorgen ervoor dat de reiziger weer op tijd terugkeert naar Schiphol voor de volgende vlucht Al jaren probeert KLM zich te onderscheiden op het gebied van service. Social media en digitale innovatie spelen hierin een belangrijke rol. Tot nu toe heeft KLM zich vooral beperkt tot het boekingsproces en de vlucht zelf. Maar één moment bleef een gat in de customer journey: een eventuele overstap in Amsterdam. 70% van het verkeer met KLM maakt gebruik van Schiphol als hub om verder te reizen. Deze passagiers worden steeds belangrijker voor de business van KLM.

[vimeo 155943716 w=640 h=360]

KLM. Je kunt er niet omheen wanneer je kijkt naar inspirerende voorbeelden. Steeds weer weten ze een verrassende grootse beleving neer te zetten. Begin deze maand organiseerden zij een voorpremière van de film ‘Planes’ voor de aller kleinsten onder ons. Stel. Je bent 6 jaar en staat opeens in een van de grote hangars van KLM. Voor je neus een reusachtig vliegtuig. Niet bedoeld om een reis mee te maken, maar omgebouwd tot bioscoop. Kids only. Om als een van de eersten in Nederland de film ‘Planes’ te zien. Maar daar blijft het niet bij. In samenwerking met Disney recreëerden zij in de hangar alles wat het karaktertje ‘Planes’ meemaakt. Regen, sneeuw, wolken en confetti. Dat ziet er zo uit:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=_8nTfVthkdw&w=560&h=315]

KLM weet hiermee niet alleen een vernieuwende ‘stunt’ neer te zetten, maar creëert het totaalplaatje van merkbeleving. Het enorme vliegtuig dat in de ogen van een kind nog groter is, een nachtelijke bioscoopfilm kijken in dat enorme vliegtuig en spectaculaire special effect de weergave van de film verder uitvergroten. Iets dat een 6-jarige waarschijnlijk nooit meer vergeet. Bovendien krijgt iedereen nog een ‘Planes’ koffertje mee. Het favoriete reisattribuut voor iedere logeerpartij? Geen platte stunt, maar een experience met impact die ook naadloos aansluit op de dienstverlening van KLM: vliegen.

Als afsluiter: de speurhond van de KLM

Na het zien van dit promotiefilmpje van KLM, zou je haast hopen om je bagage kwijt te raken op luchthaven Schiphol. In de reclame wordt namelijk een schattige hond Shelock genaamd, ingezet om verloren spullen terug te bezorgen aan de rechtmatige eigenaar. De beagle maakt het allemaal ineens heel menselijk.

Gesuggereerd wordt dat Sherlock, onderdeel is van de nieuwe Lost and Found service van ’s lands grootste vliegtuigmaatschappij. Hij besnuffelt het verloren goed en gebruikt zijn neus om de rechtmatige eigenaar op te sporen en de spullen te retourneren.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=NK-T_t166TY&w=560&h=315]

ABONNEER OP DE LEOPRINTING BLOG

VOLG ONS