Tips voor een goed ontwerp

Als u een ontwerp of afbeelding wilt maken voor blog posts, sociale media of online advertenties, hoeft u geen diploma grafisch ontwerpen te behalen.
Natuurlijk heeft niet iedereen er even veel gevoel daarvoor, maar het grappige is, dat juist eerder een authentiek ontwerp of afbeelding boven een super glad gestreken ontwerp of een gelikte foto de voorkeur heeft. Dat komt omdat bij een authentiek ontwerp de boodschap geloofwaardiger en dus overtuigender over komt.

Er zijn bijvoorbeeld veel websites waar u kant en klare afbeeldingen kan downloaden. Jammer genoeg geven dit soort afbeeldingen vaak de indruk dat u een doorsnee onderneming bent die in de USA gevestigd is….

Er zijn een aantal tips waaraan u zich kan houden om met eigen materiaal professioneel over te komen. Hier volgen er een paar.

1. Kleurenpalet
Is het u misschien opgevallen dat de beste en opvallendste ontwerpen een uitgekiend kleuren palet hebben? Dat is geen toeval, een goed kleurenpalet is één van de sleutels tot een geweldig ontwerp. Wilt u opvallen, gebruik dan uitgesproken kleuren, maar doe het wel anders dan de concurrentie!
Als u zich zorgen maakt bij de gedachte om eigen kleuren te kiezen: klik hier en bezoek een professionele site van Adobe waar u naar hartelust kan experimenteren. Ook Pinterest is een geweldige bron van inspiratie!

2. Lettertypen
In het ideale geval beperkt u zich tot 1 of 2 lettertypen. Als u meerdere lettertypen gaat gebruiken, gebruik er dan één voor de koptekst en een andere voor de hoofdtekst. Lees ook eens mijn blog over lettertypen en hoe deze te gebruiken wat betreft stijlen in verschillende situaties.

3. Inspiratiebronnen
Er zijn weinig ontwerpen en foto’s die écht authentiek zijn. Wij worden allemaal door elkaar beïnvloed over wat mooi is en lelijk of goed of slecht is. Ook de revolutionairen onder ons zochten naar inspiratie. Steve Jobs zocht het in kalligrafie. Van Gogh bekeek Japanse prenten en Picasso Afrikaanse maskers.

Bij de oude Grieken werd de inspiratiebron beschouwd als goddelijk van aard, gesymboliseerd door de Muzen. Ik heb zo’n muze gevonden, bekijk eens deze site.

4. Ruimte
Wees niet bang om lege, witte ruimte in uw ontwerp te laten. Zoals men zegt, minder is meer… Probeer u te beperken tot de essentie.
Soms zijn ontwerpen zo onoverzichtelijk volgepropt, dat een witte ruimte het ontwerp écht zal verbeteren. Dit kan een beetje een mentale aanpassing van uw kant vragen. Maar met de juiste verandering kunt u dit concept gebruiken om uw ontwerp te verbeteren.

5. Uitlijnen
Uitlijnen helpt om uw ontwerp elementen in een presentabele volgorde te houden, ongeacht hun verschillende afmetingen. Een goede uitlijning is een eenvoudige manier om uw afbeeldingen en tekst een verfijnde en professionele uitstraling te geven.

6. Pictogrammen
Pictogrammen zijn als zwarte peper. Ze kunnen figuurlijk bovenop elk ontwerp dat u aan het ‘koken’ bent worden gestrooid. De pictogrammen voegen extra pit toe aan uw ontwerp en zorgen ervoor dat het ‘goed smaakt’. U kan natuurlijk uw eigen pictogrammen ontwerpen, maar is dat lastig dan zijn er pictogrammen in vele stijlen makkelijk te vinden op het internet.

7. Ontwerpregels
Regels, welke regels? Regels die u voor uzelf zet!
Dit zullen waarschijnlijk geen specifieke regels zijn. Maar eerder keuzen in uw ontwerp waarbij u een bepaalde reeks kleuren, lijnen, texturen, enz. gebruikt. Daarmee creëert u een ritme. Blijf consistent met uw ‘ontwerpregels’, de personen die u aanspreekt zullen het waarderen.

8. Contrasten
Het gebruik van contrasten, helpt bij het toevoegen van een “attitude” aan uw ontwerp, en zorgt ervoor dat bepaalde elementen opvallen. Er zijn ook veel manieren om contrasten te genereren. U kunt contrasterende kleuren, lettertypen of zelfs contrast-afstanden tussen items in uw ontwerp gebruiken.

11. Lijnen en kaderen
Lijnen en kaders helpen items in een afbeelding te verankeren en creëren het gevoel dat er een algehele volgorde is. Gebruik lijnen in uw afbeelding door ze in blokken tekst te plaatsen. U kunt ook lijnen als ‘scheidingsteken’ tussen verschillende elementen in de afbeelding plaatsen. In dit laatste geval versterkt het gevoel van elementen dat wordt gescheiden het gevoel van planning en coördinatie in het ontwerp.

12. Stijl
Denk na over voor wie u ontwerpt. Meestal ontwerpt men voor een specifiek publiek. Zijn het kinderen, mannen, vrouwen, voor welke leeftijd-categorie? Dit zorgt ervoor dat je de beoogde doelgroep zich aangesproken voelt en waar ze positief op zullen reageren. Houdt het simpel: Denk eens aan een film zoals superheldenfilms en scifi-epics die te veel speciale effecten hebben. Te veel explosies, te snelle ruimteschepen, gigantische robots, enzovoort. Al het kabaal ben je na het zien ervan al weer snel vergeten. Het is hetzelfde met een ontwerp. Als u het overdrijft met te veel speciale effecten zoals schaduwen en kleurovergangen, is het meestal teveel van het goede.

Conclusie
Zoals u ziet, hoeft grafisch ontwerp niet moeilijk te zijn. Volg gewoon deze tips en u bent goed op weg om geweldige authentieke ontwerpen en foto’s te maken.

Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *